Ringstabekk stasjon
Stasjonen ble opprinnelig opprettet som holdeplass på Bærumsbanen i 1924.
Den hadde opprinnelig en stasjonsbygning som var typisk for mange av stasjonene på Bærumsbanen. Disse bygningene kunne bestå av en betjent kiosk og et venterom. De var tegnet i av driftsingeniør Jan Bernhard Greve ved Kristiania Elektriske Sporvei. De var i nybarokk stil og hadde seteritak (takflaten var brutt av et vertikalt veggparti som gikk rundt hele bygningen). Se bilde. I dag er det bare på stasjonene Jar og Kolsås man kan se slike stasjonsbygninger.
I forbindelse med overgang til bruk av T-banevogner på begynnelsen av 1980-tallet, ble det på Ringstabekk bygget en ny likeretterstasjon.
I forbindelse med oppgradering av banen, ble stasjonene Tjernsrud og Ringstabekk slått sammen til ny Ringstabekk stasjon (se detaljkart). Stasjonene på banen måtte ligge på rette strekninger på grunn av krav til sikkerhet. I kurver er det dårligere oversikt. At stasjonen lå i en kurve, ville også gjort det vanskelig å lage perronger til lange tog.
Bygningene på den gamle stasjonen er nå revet.
Mer om Kolsåsbanens historie: Se Kolsåsbanen.
Kilde: